Wat betekent betrouwbaar eigenlijk?

betrouwbaar

Als je aan de slag gaat met de positionering van een product of de kernwaarden van een bedrijf, komt altijd de discussie over de betekenis en waarde van woorden voorbij. Want wat betekent het woord betrouwbaar nu eigenlijk? Hoe zorg je er voor dat iedereen in je bedrijf dezelfde betekenis hanteert voor de woorden die je kiest.

De betekenis van een woord

Om bij het voorbeeld te blijven, voor mij betekent betrouwbaar datje je afspraken nakomt en dat je kwaliteit levert. Voor de logistiek medewerker is de definitie van betrouwbaar dat hij op tijd zijn producten aflevert, terwijl voor een jurist betrouwbaar ook te maken heeft met de kwaliteit van de informatie die hij krijgt.

Wat zegt de ‘Dikke van Dale’ van betrouwbaar

definitie www.dikkevadale.nl op 28 september 2018

Waarde geven aan woorden

Verschillende medewerkers geven dus een andere waarde aan hetzelfde woord. In positionerings-gesprekken zorgt dit vaak voor ellenlange discussies. Discussies die eigenlijk over punten en komma’s gaan. Want ook de deelnemers aan zo’n sessie kennen aan het woord betrouwbaar een eigen waarde toe. Zij geven betrouwbaar een waarde die past bij de functie of bij het proces dat zij beheersen. Een eenduidige waarde voor hetzelfde woord lijkt dus een utopie.

Maar moet je in een positioneringsessie wel blijven nadenkenover de waarde van woorden?
Ja natuurlijk moet dat. Het blijft belangrijk om na te denken over de betekenisen waarde van woorden. Voorkom dat de discussie in dit soort sessies over deexacte betekenis van het woord gaat. Zorg dat je een goed woordenboek bij de hand hebt en zoek het woord op. Als de betekenis volgens het woordenboek toch ‘niet lekker past’ bij jouw bedrijf of cultuur, blijf dan niet discussiëren over de betekenis. Kies gewoon een ander woord. Een woord dat wel past.

Waarde geven aan kernwaarden

Als de kernwaarden (of de woorden) eenmaal vastliggen, dan ga je als positioneringsteam of communicatieafdeling actief aan de slag om de gekozen woorden (meer) waarde te geven. Doe dat, vooral in kleinere bedrijven, niet met enorme sessies.  Het is beter om de kernwaarden te gebruiken volgens de juiste definitie, leef ze voor in de organisatie en deel verhalen waaruit blijkt dat deze woorden en waarden bij het bedrijf en haar cultuur passen.

Help het managementteam actief om het passende gedrag te vertonen. Geef tips en spreek ze aan als het mis gaat.  Voedt ze ook met verhalen, help ze om in hun eigen verhalen en werk de kernwaarden te herkennen en te benoemen. Activeer ze om dit te delen met hun teams. Want als jouw managementteam het goede voorbeeld geeft en de juiste verhalen en voorbeelden deelt met de medewerkers dan gaan je kernwaarden ook daar leven. 

Wat kun jij doen?

Als jouw bedrijf gekozen heeft voor de kernwaarde betrouwbaar, kijk dan eerst wat betrouwbaar betekent voor jou en je werk. Ben je communicatiemanager? Probeer dan de volgende voornemens waar te maken:

  • ik haal mijn deadlines
  • de informatie in mijnstukken is gecheckt en herleidbaar
  • ik kom op tijd én voorbereid naar vergaderingen
  • Als dit lukt, dan gaan je collega’s je vanzelf als betrouwbaar beschouwen. 

Je zult zien dat je vervolgens wordt beloond met hun betrouwbaarheid.


profiel

Meer weten?

Heeft jouw bedrijf moeite met het vaststellen van kernwaarden of het vertalen daarvan naar de organisatie?

Ik help je graag om de juiste kernwaarden op te halen uit jouw organisatie om vervolgens samen de vertaalslag te maken naar dagelijks gebruik.