Meteen naar de inhoud

Strategie

Start met een solide strategie

Twijfel je over jouw strategie of is deze inmiddels verouderd? Ik help je graag bij het vast stellen van jouw strategie. Ik houd van eenvoudig en duidelijk. Daarom werk ik graag met het OGSM, ook wel het businessplan op één A4 genoemd. Deze methode kunnen we samen toepassen. Met jouw kennis van het bedrijf en mijn frisse, kritische blik van buiten, maak jij de juiste keuzes. Zo zet jij een heldere basis neer voor de toekomst. Je start altijd met een solide strategie.

Bouw en vertel dan jouw verhaal

Je strategie is op orde, de stip op de horizon is duidelijk. Je hebt focus aangebracht en soms lastige keuzes gemaakt. Is het dan nu tijd om jouw verhaal te gaan delen? Voor je daar echt goed mee kunt starten, is er nog meer werk te doen. De eerste stap na strategie is positioneren. Wie ben je? Waar sta je voor als organisatie of bedrijf? Wat is jouw unieke aanbod voor de klant? Als je weet waar je voor staat en jouw klant belofte helder hebt dan kun je gaan visualiseren. En tot slot deel je jouw verhaal daar waar jouw klant zijn/haar informatie zoekt.

Positioneren

positionering klantwens propositie

Postioneren gaat over jezelf, jouw bedrijf, je identiteit. Wie ben je nu, wie wil je zijn?

Visualiseren

We maken je verhaal zichtbaar. Een unieke identeit, tone-of-voice en beeldtaal.

Delen

Kies de kanalen waar jouw klanten en prospects zijn en start met het delen van jouw verhaal

Positionering en propositie

Positionering gaat over jezelf, jouw bedrijf, je identiteit. Wie ben je nu, wie wil je zijn, hoe wordt je gezien door je klanten? Maar ook waar sta je ten opzichte van je concurrenten? Waar wil je staan? Waar groei jij naar toe?

Propositie gaat over wat je klant te bieden hebt, want zonder klanten geen bedrijf. Ga eens in de schoenen van jouw klant staan. Wat houd jouw klant bezig? Welke problemen komt hij dagelijks tegen, welke uitdagingen komen er op zijn pad? En wat kan jouw product of dienst daarin oplossen.

Klanttype A
Klanttype c
Klanttype B
Klanttype D

Klanttype | Persona

Kijk ook goed naar de diversiteit van je klanten. Willen ze allemaal het zelfde? Of hebben ze andere, verschillende behoeftes? Hoe zoeken ze informatie? Waar worden ze blij van?

Tijdens het vaststellen van je propositie leer je klantgroepen herkennen en het verschil in wensen zien. Daarna kun je aan die specifieke groep de best passende oplossing aanbieden.

Meer lezen over over positionering en propositie? Klik hier.

Visualiseren

Als je weet waar je voor staat en wat jouw unieke klant propositie is, dan ga je jouw verhaal zichtbaar maken. Jouw positionering en je klantbelofte worden vertaald naar een logo, een huisstijl, een website, een beeldstijl, etc.

In deze fase werk ik samen met branding bureau’s, freelance ontwerpers en tekstschrijvers. Op basis van een goede briefing ontwikkelen we ’tools’ die jouw unieke identiteit uitstralen.

Zo klopt jouw verhaal met je uitstraling.

Klik hier voor een mooi voorbeeld van verhaal-visualisatie

Quick stand-in

Delen

Nu de basis staat en een herkenbare eigen stijl heeft, wil je dat natuurlijk met de hele wereld delen. In deze fase brengen we samen in beeld hoe je jouw ideale klant kunt bereiken.

Waar haalt ‘jouw klant’ zijn informatie vandaan? Zijn dit vakbladen, white papers, internet, beurzen, social media? Zijn er nog andere kanalen? Op basis van deze inzichten maken we een plan van aanpak en dan kan het delen van jouw verhaal beginnen.


Meer weten of voorbeelden zien?

Wil jij meer weten over een stevige positionering, een heldere strategie én over verhalen delen? Laten we dan kennis maken en onze verhalen uitwisselen. Stuur me gerust een mail via chantal@v-kwadraat.nl. Ben je benieuwd naar andere bedrijven die ik een stap verder heb gebracht met strategie, marketing en communicatie, check dan mijn projectpagina of mijn LinkedIn-profiel.

Voor een sterke positionering kijk je vooral van buiten naar binnen. Ga op de stoel van de klant zitten. Wat is er nodig? Waar kan ik helpen om mijn klant succesvoller te laten zijn?

Natuurlijk ga ik zorgvuldig om met jouw gegevens. Lees hier de privacy verklaring van V-Kwadraat.