Meteen naar de inhoud

Positionering

Positioneren vanuit een solide basis

Je strategie is op orde, de stip op de horizon is duidelijk. Je hebt focus aangebracht en soms lastige keuzes gemaakt. Is het dan nu tijd om jouw verhaal te gaan delen? Voor je daar echt goed mee kunt starten, is er nog meer werk te doen. De volgende stap na strategie is positioneren. Wie ben je? Waar sta je voor als organisatie of bedrijf? Wat is jouw unieke aanbod voor de klant?

Als je dit hebt vastgelegd dan is de basis voor jouw verhaal klaar. Deze basis gaan we vervolgens vertalen naar woord en beeld. Naar jouw unieke en aansprekende verhaal. En dan kan, eindelijk, het delen beginnen.

Positioneren

positionering klantwens propositie

Positioneren gaat over jezelf, jouw bedrijf, je identiteit. Wie ben je nu, wie wil je zijn?

Visualiseren

We maken je verhaal zichtbaar. Een unieke identiteit, tone-of-voice en beeldtaal.

Delen

Kies de kanalen waar jouw klanten en prospects zijn en start met het delen van jouw verhaal

Positioneren

In deze fase leg je de positionering en de propositie vast. Het gaat hier echt om de inhoud.

Positionering gaat over jezelf, jouw bedrijf, je identiteit. Wie ben je nu, wie wil je zijn, hoe wordt je gezien door je klanten? Maar ook waar sta je ten opzichte van je concurrenten? Waar wil je staan? Waar groei jij naar toe?

Propositie gaat over wat je klant te bieden hebt, want zonder klanten geen bedrijf. Ga eens in de schoenen van jouw klant staan. Wat houd jouw klant bezig? Welke problemen komt hij dagelijks tegen, welke uitdagingen komen er op zijn pad? En wat kan jouw product of dienst daarin oplossen.

Klanttype A
Klanttype c
Klanttype B
Klanttype D

Kijk ook goed naar de diversiteit van je klanten. Willen ze allemaal het zelfde? Of hebben ze andere, verschillende behoeftes? Hoe zoeken ze informatie? Waar worden ze blij van?

Tijdens het vaststellen van je propositie leer je klantgroepen herkennen en het verschil in wensen zien. Daarna kun je aan die specifieke groep de best passende oplossing aanbieden.

Meer lezen over over positionering en propositie? Klik hier.

Visualiseren

In deze fase ga je het verhaal zichtbaar maken. Jouw positionering en je klantbelofte worden vertaald naar een logo, een huisstijl, een website, een beeldstijl, etc.

In deze fase werk ik samen met branding bureau’s, freelance ontwerpers en tekstschrijvers. Op basis van een goede briefing ontwikkelen we ’tools’ die jouw unieke identiteit uitstralen.

Jouw tools vertellen jouw unieke verhaal.

Klik hier voor een mooi voorbeeld van visualisatie

Delen

Nu de basis staat en een herkenbare eigen stijl heeft, wil je dat natuurlijk met de hele wereld delen. In deze fase brengen we samen in beeld hoe je jouw ideale klant kunt bereiken.

Waar haalt ‘jouw klant’ zijn informatie vandaan? Zijn dit vakbladen, white papers, internet, beurzen, social media? Zijn er nog andere kanalen? Op basis van deze inzichten maken we een plan van aanpak en dan kan het delen van jouw verhaal beginnen.

Voor een sterke positionering kijk je vooral van buiten naar binnen. Ga op de stoel van de klant zitten. Wat is er nodig? Waar kan ik helpen om mijn klant succesvoller te laten zijn?

Meer weten of voorbeelden zien?

Wil jij meer weten over een stevige positionering, een heldere strategie én over verhalen delen? Laten we dan kennis maken en onze verhalen uitwisselen. Stuur me gerust een mail via chantal@v-kwadraat.nl. Ben je benieuwd naar andere bedrijven die ik een stap verder heb gebracht met strategie, marketing en communicatie, check dan mijn projectpagina of mijn LinkedIn-profiel.