Een pakkend en verrassend verhaal heeft een solide basis. Je strategie en positionering zijn het fundament van jouw verhaal. Start elk verhaal met een heldere strategie. Breng focus aan, durf te kiezen.


It all starts with strategy

Twijfel je over jouw strategie of is deze inmiddels wat verouderd? Ik kan je helpen. Er zijn veel modellen en methodes om strategie te bepalen. Ik houd van eenvoudig en duidelijk. Ik werk graag met het OGSM, ook wel het businessplan op 1 A4 genoemd. Deze methode kun je zelf toepassen. Maar ik kan jou en je collega’s ook begeleiden. Met een frisse blik van buiten en de kritische vragen van een onafhankelijk adviseur, maak jij de juiste keuzes voor jouw bedrijf.

Visuals V-Kwadraat
Een pakkend verhaal volgt altijd een logische lijn. Vanuit de strategie bepaal je jouw positionering en propositie. Vertaal deze naar je huisstijl, je media en jouw aanbod voor je klant. Dan ben je klaar om te gaan delen.


Als de basis klopt, dan kun je het verhaal gaan opbouwen. In de opbouw doorloop je drie verschillende fasen:

  • Building the story
  • Visualising the story
  • Sharing the story

Building your story

In deze fase leg leg je de positionering en de propositie vast.
Positionering gaat over jezelf, jouw bedrijf, je identiteit. Wie ben je nu, wie wil je zijn, hoe wordt je gezien door je klanten? Maar ook waar sta je ten opzichte van je concurrenten? Waar wil je staan? Waar groei jij naar toe?
Propositie gaat over wat je klant te bieden hebt, want zonder klanten geen bedrijf. Dus als je weet wie jij bent én wil zijn voor jouw klanten, ga dan eens in de schoenen van jouw klant staan. Wat houd jouw klant bezig? Welke problemen komt hij dagelijks tegen, welke uitdagingen komen er op zijn pad? En wat kan jouw product of dienst daarin oplossen.
En zijn al je klanten eigenlijk wel het zelfde? Of hebben ze andere, verschillende behoeftes. Propositie helpt je om klantgroepen te herkennen en onderscheiden. En vervolgens kun je aan die specifieke groep de best passende oplossing aanbieden.

Visualising the story

In deze fase ga je het verhaal zichtbaar maken. Wie je bent (positionering) en wat je belooft (propositie) worden vertaald naar een logo, een huisstijl, een website, een beeldstijl, etc. Al de middelen die we ontwikkelen stralen jouw unieke identiteit uit.

Sharing the story

Nu de basis van het verhaal staat en een herkenbare eigen stijl heeft, wil je dat natuurlijk met de hele wereld delen. In deze fase brengen we in beeld hoe je jouw ideale klant kunt bereiken. Waar haalt ‘jouw klant’ zijn informatie vandaan? Zijn dit vakbladen, white papers, internet, beurzen, social media? Zijn er nog andere kanalen. Op basis van deze inzichten maken we een beknopt plan van aanpak en dan kan het delen van jouw verhaal beginnen.

Meer weten of voorbeelden zien?

Ben je benieuwd naar andere bedrijven die ik heb geholpen met strategie, marketing en communicatie, klik dan op projecten.


Chantal Oostvogels

Wil je aan de slag met jouw verhaal?  Ben je bezig met positionering of propositie en kom je er niet uit. Ik help je graag verder.

Bel me gerust op 06 36 45 32 85.