A digital challenge

In de afgelopen jaren heb ik regelmatig voor groepen mogen presenteren. Presenteren is een kans om een verhaal te delen. Om mensen mee te nemen in mijn gedachtengoed, in een strategie of een ontwikkeltraject.

En ondanks al mijn presentatie-ervaring voelen de eerste dia’s altijd nog wat bibberig. Ik moet even ‘op gang’ komen. Vorige week kwam er nog een extra bibbertje bij. Ik mocht bij Jiffy via een life-stream presenteren voor ruim 60 collega’s wereldwijd. Spannend en ook een nieuwe uitdaging. Want als je voor een zaal staat, dan zie je de reacties. Je kunt verdiepen als je veel interesse op de gezichten in de zaal ziet en versnellen als je verveling denk te zien. Maar ik miste vooral de menselijke interactie. Vragen uit de zaal, maken het verhaal vaak beter. Je luisteraars reiken je voorbeelden aan, waar je mee verder kunt. Een camera dat doet helaas niet.

Dus ook nu begon ik met dat bibbertje in mijn stem en ook bij mijn collega-presentator zag ik onwennigheid. Maar al snel zaten we er toch goed in. Samen presensteren was een slimme zet. Ondanks het gemis aan interactie met het publiek konden we wel de interactie met elkaar op zoeken. Hierdoor liep het verhaal vlot en konden we aanvullen waar nodig.

Met trots kijk ik terug naar deze Digital Global Sales Meeting. Drie dagen digitaal ontmoeten en verbinden met meer dan 60 collega’s van over de hele wereld. En ik was daar een onderdeel van.

Digitaal presenteren is een uitdaging, maar het is goed om te ervaren dat ook digitaal delen zo veel energie geeft. Ik ben trots op Jiffy en alle collega’s die hun verhalen hebben gedeeld.

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen