Wat laat jij zien van jezelf?

Wat laat jij zien?

Regelmatig spreek ik startende ZZP-ers die het lastig vinden om hun kwaliteiten met voorbeelden te onderbouwen. Ze kiezen dan voor een nieuw werkveld waarin ze zakelijk gezien nog een beginner zijn.

Het zijn ondernemende types met een druk sociaal leven, waarin ze actief zijn voor een sportclub, buurthuis of een cultureel evenement. In deze rol hebben ze vaak een schat aan leidinggevende ervaring op gedaan, hebben ze geleerd hoe subsidiestromen werken of hoe je een groep mensen kunt enthousiasmeren voor een project.

Toch denken ze dat ze deze informatie niet kunnen delen op hun website of profiel. En dat is jammer. Want juist dit soort activiteiten zeggen iets over wie je bent als mens en ondernemer. Het zegt iets over jouw karakter en eigenschappen. Het is natuurlijk gewoon een onderdeel van je positionering als ondernemer. Het geeft jouw opdrachtgever een beeld van wie jij bent.

Wat laat ik van mezelf zien?

Ik ben al een aantal jaar bezig met ‘een voetreis naar Rome’. Ik loop deze tocht in etappes met een goede vriendin. Sinds 2011 wandelen wij elk jaar een aantal dagen ‘naar Rome’. We starten ook telkens weer op het punt waar we het jaar daarvoor geëindigd zijn. En zo lopen we ook echt ‘elke meter’. Voor mij is dit avontuur een stukje vrijheid, even los van alle zorgen, onthaasten en de goedheid van de mens weer zien.

Te voet naar Rome – https://www.facebook.com/vanrijsbergennaarrome/

Mijn vrienden en collega’s zien dat meestal anders. Ze vinden het moedig, ze zien dat ik doorzetter ben, ze zien dat ik niet bang ben voor onverwachte  verrassingen en als het anders loopt dan verwacht dan kan ik er pragmatisch mee om gaan. Allemaal eigenschappen die goed aansluiten bij het soort projecten dat ik graag doe.

Deze eigenschappen, die in mijn hobby duidelijk tot uiting komen, zeggen iets over mijn karakter en mijn talent. Het zegt iets over wie ik ben en is dus onderdeel van mijn positionering. En dus deel ik zo nu en dan updates over mijn voetreis op LinkedIn. De link naar de Facebook vlog staat op mijn CV en op mijn website. Zo weet een toekomstige opdrachtgever meteen iets meer over mijn karakter.

En dat is belangrijk, want ik heb een voorkeur voor opdrachten waarbij het einddoel ‘redelijk’ duidelijk is, maar niet te strak vastligt. Soms is er een team, soms ook niet. Maar ook hier geldt dat ik gewoon op pad durf te gaan. Ik weet waar ik heen wil. En mochten er onderweg problemen zijn, dan zijn deze meestal ook onderweg op te lossen.

Dus wat ga jij nu laten zien van jezelf?

Dit artikel is vooral een aanmoediging voor de startende ZZP-ers die ik regelmatig spreek. Heb vertrouwen in je talent en je plan! En als je een mooie hobby hebt, die alles zegt over wie je bent, schroom dan niet, maar deel het met de wereld. Deel het vanuit jouw unieke talenten, laat de resultaten van deze inspanning zien en trek een parallel naar jouw capaciteiten. Een goede opdrachtgever gaat dat zeker waarderen.