Hoe maak je een pakkend verhaal?

Een goed verhaal heeft een solide basis. Om een verhaal passend te maken, focus je op de verbindende factor tussen de luisteraars en jouw boodschap.
Als je begint vanuit die verbinding krijg je vanzelf focus en helderheid. Wil je dat jouw verhaal ook pakt, kies dan je eigen stijl. Eén die past bij jouw identiteit.

Toch hebben bedrijven vaak moeite om hun verhaal pakkend én passend te delen. Terwijl de basis er meestal wel is. Soms weet het management-team prima waar de organisatie heen moet. Maar is het lastig om dat eenduidig vast te leggen. Soms ligt de strategie wel vast, maar past de identiteit van het bedrijf  niet meer lekker.

En intussen verandert de wereld en de wens van je klant. Hoe beweeg je als bedrijf dan mee? En past jouw verhaal dan nog bij jouw klant? Heb je dit soort vragen in jouw bedrijf? Ik help je met het vastleggen van een businessplan of strategie, met je positionering en een goede propositie. Ik stel veel vragen, jij geeft veel antwoorden en samen maken we jouw pakkend verhaal!

Visuals V-Kwadraat

Strategie

Ik houd van eenvoudig en duidelijk. Er zijn veel modellen en methodes om strategie te bepalen. Ik werk graag met het OGSM, ook wel het businessplan op 1 A4 genoemd. Deze methode kun je zelf toepassen. Maar ik kan jou en je collega’s ook begeleiden. Met een frisse blik van buiten en de kritische vragen van een onafhankelijk adviseur.

Positionering

Jouw pakkende verhaal begint met de hoofdpersonen. Eén daarvan ben jezelf, de ander is natuurlijk jouw klant.
Het is slim om te starten met positionering. Positionering gaat over jezelf, jouw bedrijf, je identiteit. Wie ben je nu, wie wil je zijn, hoe wordt je gezien door je klanten? Maar ook waar sta je ten opzichte van je concurrenten? Waar wil je staan? Waar groei jij naar toe?

Propositie

Maar zonder klanten geen bedrijf. Dus als je weet wie jij bent én wil zijn voor jouw klanten, ga dan eens in de schoenen van jouw klant staan. Wat houd jouw klant bezig? Welke problemen komt hij dagelijks tegen, welke uitdagingen komen er op zijn pad? En wat kan jouw product of dienst daarin oplossen.
En zijn al je klanten eigenlijk wel het zelfde? Of hebben ze andere, verschillende behoeftes. Propositie helpt je om klantgroepen te herkennen en onderscheiden. En vervolgens kun je aan die specifieke groep de best passende oplossing aanbieden.

propostie + postionering

Bouw jouw verhaal

En dan liggen alle alinea’s van jouw verhaal klaar. Je weet wie je bent, je kent je klantsegmenten en je weet welke van jouw producten of diensten perfect passen bij die klant. Dit is de basis van jouw pakkende én passende verhaal. Nu kun je beginnen met het maken van content. Zo wordt jouw verhaal zichtbaar en kun je het gaan delen met jouw publiek,

Meer weten of voorbeelden zien?

Ben je benieuwd naar andere bedrijven die ik heb geholpen met strategie, marketing en communicatie, klik dan op projecten.


Chantal Oostvogels

Wil je aan de slag met jouw verhaal?  Ben je bezig met positionering of propositie en kom je er niet uit. Ik help je graag verder.

Bel me gerust op 06 36 45 32 85.